Hoofdbanner

Iedereen die bijhoudt hoe zuinig zijn auto rijdt, zal merken dat er een verschil zit tussen het gebruik in de winter en de zomer. Dat scheelt al gauw een paar kilometer per liter, zo'n 50 kilometer voor een volle tank. Eén op 14 wordt bijvoorbeeld één op 16.
Dat heeft nogal wat oorzaken.

1. In de winter is de lucht kouder. Koude lucht heeft een grotere dichtheid dan warmere lucht. In eenzelfde volume lucht zitten dus meer moleculen die je tegenkomt. Dit zorgt voor meer luchtwrijving. Met name bij hogere snelheden vraagt dit meer energie van je motor. De luchtwrijving is immers rechtevenredig met de snelheid in het kwadraat.

2. De hoeveelheid benzine die in de motor wordt gespoten, is afhankelijk van de concentratie van de lucht die wordt binnengelaten. Deze lucht is in de winter geconcentreerder, want dichter opeen gepakt, dus vraagt de motor meer benzine. Vermogen en verbruik van de auto worden daardoor hoger, wat meer kost.

3. Het opwarmen van de motor kost meer energie, doordat de buitentemperatuur lager is.

4. Bij het starten van de auto is de olie nog stroperig, door de lage buitentemperatuur. De motor verliest daardoor in het begin meer energie bij het rondpompen van de olie.

5. De rubberen V-snaar en de distributieriem zijn door de lage temperatuur stugger, evenals het rubber van de banden. Ook dit vraagt meer energie van de motor.

6. In de winter heb je vaker de lampen aan, hetgeen ook meer energie kost.

7. Als je gebruik maakt van winterbanden heb je weliswaar meer grip op het asfalt, maar de rolwrijving wordt ook groter. Meer rolwrijving betekent meer energieverbruik.
 

Overigens, wie in de zomer zijn airco aan heeft staan, zal van dit verschil niks merken. Een airco vreet brandstof, wel zo'n 10 procent van het geheel.