Afdrukken

Inleiding
In het kader van vernieuwende innovatie en participatie is er door de Commissie Open Deuren een taakomschrijving van de functie van nieuw aan te brengen schooldeuren naar voren gebracht. Deze notitie geldt als een eerste opzet.

Algemeen
In het onderwijs (en niet alleen daar, zie de jurisprudentie naar aanleiding van ons vorige rapport) is een deur een eerste contact in de overgang naar een andere ruimte. De deur bepaalt of een ruimte afgesloten dan wel toegankelijk is. Een deur is enerzijds bepalend voor zijn directe omgeving, maar anderzijds ook samen met andere deuren onderdeel van het gehele schoolgebouw. Samen vormen ze inzet van het algemene schooldeurenbeleid. De functie van de deur dient in eerste instantie te zijn: het in- en uitlaten van leerlingen, docenten en/of functionele voorwerpen. Ten allen tijde moet er op de toestand van de deur gelet worden. Een open deur met name dient direct herkend en geregistreerd te worden. Opdat men niet voor een dichte deur komt te staan.


Peoples management

Inhoudelijk

 
Praktisch management


Kortom
Een open-deuren-gebruiker is in veel aspecten eindverantwoordelijk. Dat betekent expliciet niet dat de open deur een vanzelfsprekendheid is. De open-deuren-medewerker delegeert waar mogelijk en maakt optimaal gebruik van de kwaliteiten en talenten die binnen het gebouw aanwezig zijn. ‘Haal het beste uit jezelf’ geldt niet alleen voor open deuren zelf, maar zeer zeker juist voor de medewerkers die van deze open deuren gebruik willen maken.

NB: Bovenstaande opsomming is een eerste opzet. In een volgende meeting gaan we deze schetsmatige plannen verder uitwerken. Input van tevoren is wenselijk voor een optimalisering van ons uiteindelijk rapport dat ergens medio volgend schooljaar zal verschijnen.